Friday 4 March 2011

Cinta?Apakah???


Apa itu CINTA???

Tentu ramai yg belum tahu apa itu makna CINTA.. Jadi mari kita dengar penjelasan CINTA yg didefinisikan oleh Ustaz Kazim Elias.. Jom dengar..

Berikut kata2 Ustaz Kazim spt dlm video:-


Apa itu Cinta...???

"Cinta adalah 2 Hati menjadi 1....Dua orang Hati Satu"
Itulah dinamakan CINTA..
Setiap manusia ada perasaan Cinta.....Jadi Cinta adalah perasaan yang telah Allah kurniakan kepada setiap manusia.
Kita tidak boleh halang seseorang jatuh Cinta, tapi kita cuma boleh bimbing Cinta itu ke arah kebaikan.... Cinta itu mestilah bersih dan murni..... Jangan cemari Cinta dengan perkara yang cemar dan dosa.... Selalunya Cinta itu akan berakhir dengan perkahwinan.
Tetapi cinta itu juga sebenarnya ialah tidak semestinya berakhir dengan perkahwinan.

Contohnya:
"Tipah Abang sayang kamu, Abang cinta pada kamu, tapi Tipah Abang nak bagitau pada kamu, Mak Abang tak suka pada kamu"
"Sebab apa Abang?"
"Entahlah Tipah, mungkin kamu tak reti masak Tom Yam" sebab itu Mak Abang tak suka pada kamu.. Mak Abang berkeras tak bagi kita kahwin, Abang dah usaha berbagai cara tapi Mak Abang tetap tak bagi kita kahwin..
"Abang takut kalau kita kahwin nanti Tipah kena siksa dengan Mak, Tipah kena pulau dengan Mak, hidup Tipah akan sengsara kalau Abang kahwin dengan Tipah. Oleh sebab Abang CINTA pada Tipah Abang tak mau Tipah hidup susah dan menderita, jadi tak jadilah kita kahwin Tipah."

Haa.. Itulah dinamakan CINTA..

"Kenapa kamu tak kahwin dengan Tipah Man?"
"Aku tak kahwin dengan dia sebab aku Cintakan dia..
"Hai.. Kalau Cinta kena la kahwin"
"Tak..! aku takut kalau aku kahwin dengan dia Mak aku seterika dia, mak aku belasah dia.. Dia akan menderita jika dia kahwin dengan aku."

Aku tak mau kahwin sebab itulah..
Adakah kamu nak tengok isteri yang kamu sayang diperlakukan sedemikian? Jadi, kalau kamu cinta kepada dia bukan setakat kamu bagi senang kepada dia, malah mak bapak kamu pun bagi senang kepada dia. Tapi kalau kamu sorang bagi senang kepada dia, mak bapak kamu tak boleh terima dia, dan mereka akan menyiksa jiwa raga dia nanti. Jadi, kalau mcam tu tak payah la kahwin.
Itulah dinamakan CINTA.

CINTA TAK SEMESTINYA BERAKHIR DI GENGGAMAN TANGAN TOK KADI...


nota:  kadang-kadang kita terpaksa melepaskan seseorang yang kita sayang kerana kita memang betul-betul sayangkannya....kadang-kadang kita sanggup meninggalkannya kerana kita mahu dia berubah atau kita sendiri yang mahu berubah...[ada sebab-sebab tertentu]....renung-renungkan




dipetik dari:http://www.youtube.com/watch?v=bOgEz_WpUmA&feature=related

6 comments:

Anonymous said...

Salam

ciannya cerita....
tapi ego pun ada jugak
x hargai pe yg tlh ada

meoww wanie said...

wslm...

mengikut cerita/ceramah diatas, itu bukanla ego namanya...

tapi, cuba untuk membuat seseorang yang dia cinta bahagia..mungkin kalau dia teruskan,mereka xkan bahagia bila dah nikah..who knows?

pada pendapat saya,x salah untuk buat macam tu..ia lebih baik daripada tidak mendapat restu keluarga...sepanjang hidup akan merana...nauzubillah

Anonymous said...

Camtu ke? Tapi ayat di atas, siap seterika pe tu, bukan main lgi ganas. cam citer dahulu kala plak.

cinta bukan berakhir di genggaman tangan tok kadi tetapi cinta sejati sampai syurga....

apabila lelaki melafazkan ijab dan kabul, bermakna dia mengambil tanggungjwab sebagai seorang lelaki kepada isterinya dari Allah SWT.

adakah benar x dapat restu dari keluarga? jika lelaki itu ikhlas, mesti dia berjumpa dgn keluarga perempuan tersebut dan mula berkenalan dengan mereka...tapi masih ada lagi ke macam itu?

meoww wanie said...

hehe....anonymous ni faham x sebenarnye cerita ni?

dah tgk video ustaz tu??

kalau belum,sila tengok dan baca elok-elok ye...

dia cakap, mak dia xsuka perempuan tu..so,kalau kahwin,dia takut mak dia mengasari perempuan tu...so,baik dia x kahwin la..kalau dia kahwin,tp orang yang dia sayang xbahagia watpe kan?dia pun akan rasa xbahagia jgk kalau bini dah diperlakukan macamtu....restu ibu bapa tu penting...jangan ikut sedap kita je walaupun kita yang nak kahwin...

tapi kalau dia nak sangat kahwin ngan perempuan tu...pegi la bincang elok2 ngan mak dia...mungkin jgk Allah dah tentukan jodoh lain untuk dia...kuasa Allah kita xboleh nk pertikai...huhu

semua masalah pasti ada penyelesaiannya~

Anonymous said...

keadaan mungkin berubah..tidak sama dengan satu-satu cerita.. mungkin ada satu cerita sama tapi bukan semuanya sama dengan orang lain..

usaha, doa dan tawakal itu penting, jika mak dia x suka mengapa tinggal dekat dengan keluarga? mungkin ibubapa x suka tapi apa dosa anak sampai begitu sekali?

Jodoh pertemuan memang semua kerja Allah..tapi tanpa usaha untuk cari, memang la tak jumpa.. asyik salahkan orang lain tak boleh jugak..

Kalau takut mak dia mengasari menantu, mengapa la anak masih tinggal dengan mertua atau ibubapa dia?

meoww wanie said...

nama pun contoh wahai anonymous....kalau kat dunia sebenar mungkin berbeza....macam2 ragam dan masalah ada

persepsi orang lain2...pendapat pun berbeza....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails